Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Amsterdam Baroque Orchestra / Ton Koopman - NOSPR

Amsterdam Baroque Orchestra / Ton Koopman

Piątek
19:30
Wykonawcy
Amsterdam Baroque Orchestra, Ton Koopman (klawesyn, prowadzenie zespołu)
Program

Johann Sebastian Bach

III Suita orkiestrowa D-dur BWV 1068

Sinfonia D-dur BWV 1045

IV Koncert brandenburski G-dur BWV 1049

III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048

Sinfonia z kantaty Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42

IV Suita orkiestrowa D-dur BWV 1069

Znany w swej epoce jako wirtuoz organów i kantor lipskiego kościoła św. Tomasza był też Bach niezwykle utalentowanym twórcą muzyki orkiestrowej. Jego Koncerty brandenburskie i Suity orkiestrowe należą do jednych z najwybitniejszych dzieł instrumentalnych późnego baroku.

Autograf sześciu koncertów o francuskim tytule Concerts avec plusieurs instruments (Koncerty z wieloma instrumentami), znanych dziś lepiej jako Koncerty brandenburskie, pochodzi z 1721 roku, gdy kompozytor pracował w Köthen. Dedykował go margrabiemu brandenburskiemu Christianowi Ludwigowi. IV Koncert BWV 1049 na skrzypce i 2 flety proste oraz smyczki tylko pozornie zdaje się odzwierciedlać zasadę Corelliowskiego concerto grosso z podziałem na trzech solistów (concertino) i akompaniament smyczków (ripieno). W częściach skrajnych niekwestionowanym solistą jest skrzypek (mimo fugi w finale), flety proste wiodą prym w części środkowej. W III Koncercie BWV 1048 jednorodny zespół smyczkowy Bach dzieli na 3 skrzypiec, 3 altówki i 3 wiolonczele w celu wyzyskania ich różnic brzmieniowych w efektownym dialogowaniu nasuwającym skojarzenia z wenecką polichoralnością.

Suity orkiestrowe BWV 1068 i 1069 powstały w latach 1725 i 1731 dla słynnego lipskiego Collegium Musicum dającego cotygodniowe koncerty publiczne w kawiarni Gottfrieda Zimmermanna. W odróżnieniu od trzyczęściowych koncertów, w których Bach nawiązuje do wzorów włoskich, w pięcioczęściowych suitach opiera się na formach francuskich. Każdy z tych plenerowych utworów, granych w ogrodach kawiarni, otwiera pompatyczna uwertura w stylu Lully’ego, po której następują francuskie tańce. Tylko w III Suicie pojawia się dodatkowo melancholijna Aria.

Sinfonia BWV 1045 powstała w latach 1743-1746 do zaginionej dziś kantaty o nieznanym tytule. W sinfonii z kantaty Am Abend aber desselbigen Sabbats  BWV 42, napisanej w 1725 roku w Lipsku na I niedzielę po Wielkanocy, Bach przeciwstawia smyczkom concertino instrumentów dętych drewnianych niczym w dwuchórowym koncercie. [Piotr Wilk]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading