Aktualność - NOSPR
23.05.2020 - Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce - poranek noworoczny 2012 i Mahler!
We współpracy z Dwójką – Programem 2 Polskiego Radia uruchamiamy akcję Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce. Od 19 marca codziennie o godz. 12.00 i 21.00 będzie można na stronie internetowej dwojka.polskieradio.pl posłuchać najlepszych zarejestrowanych koncertów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Dziś w samo południe przypominamy szampański koncert noworoczny z 2012 roku! W programie usłyszymy najpiękniejsze fragmenty operetek, tańce i oczywiście - Marsz Radeckiego! A wieczorem zachwyci nas mistrz potężnego brzmienia symfonicznej orkiestry i melodyjnych tematów - Gustav Mahler!
Posłuchaj:
godz. 12.00
Franz Lehár –
Judyta - operetka w 5 aktach (fragmenty)
Wesoła wdówka - operetka w 3 aktach (fragment)
Johann Strauss (syn) –
Na polowaniu op. 373
Zemsta nietoperza - operetka w 3 aktach (fragmenty)
Marsz egipski op. 335
Walc cesarski op. 437
Pizzicato - Polka
Franz von Suppé – Uwertura do operetki „Chłop i poeta”
Johann Strauss – Marsz Radeckiego op. 228
Wykoanwcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Thomas Rösner – dyrygent
Talia Or – sopran
(Koncert noworoczny, Katowice, Sala im. G. Fitelberga, 8.01.2012)
***
godz. 21.00
Gustav Mahler – IX Symfonia D-dur
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Christian Arming – dyrygent
(Katowice, Sala im. G. Fitelberga, 14.12.2012)
"Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia prowadzi znakomity austriacki dyrygent Christian Arming. W programie IX Symfonia D-Dur Gustava Mahlera.
To ostatnie skończone dzieło symfoniczne Mahlera. Prawykonana już po śmierci kompozytora, 16 czerwca 1912 roku, jest jego wzruszającym pożegnaniem z życiem, światem, epoką. Stanowi swoiste rozliczenie z symfoniczną tradycją, będąc jednocześnie zapowiedzią nowego porządku muzycznego. Monumentalne założenia formalne oraz przepych instrumentalno-brzmieniowy mieszają się – jak we wszystkich symfoniach Mahlera – ze znakomitymi, frapującymi pomysłami i wycyzelowanymi muzycznie szczegółami. Ta secesyjna symfonia niesie ze sobą atmosferę fin de siècle’u: już w pierwszej jej części odczytać można dramat końca wieku: oczekiwanie śmierci, ból, cierpienie, walkę, w końcu pogodzenie się z losem. Właśnie o pierwszej części IX Symfonii napisał Alban Berg: " To najpiękniejsza rzecz, jaką stworzył Mahler. Wyraża ona ogromną miłość do tej ziemi, tęsknotę, by żyć na niej w pokoju… zanim nadejdzie śmierć. Bo nadchodzi ona nieubłaganie (…)"