Aktualność - NOSPR
13.05.2020 - Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce - folklorystyczne inspiracje
We współpracy z Dwójką – Programem 2 Polskiego Radia uruchamiamy akcję Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce. Od 19 marca codziennie o godz. 12.00 i 21.00 będzie można na stronie internetowej dwojka.polskieradio.pl posłuchać najlepszych zarejestrowanych koncertów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Dzisiejszy poranek umilą nam dzieła pełne słowiańskiej i bałkańskiej energii! Wysłuchamy utworów Smetany, Czajkowskiego i Chaczaturiana. A wieczór spędzimy z dziełami pełnymi folklorystycznych inspiracji - Bartók, Brahms, Enescu!
Posłuchaj:
godz. 12.00
Bedřich Smetana – Uwertura do opery „Sprzedana narzeczona”
Piotr Czajkowski – Wariacje na temat rokokowy op. 33,
Aram Chaczaturian – Suita z baletu „Gajane”
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Tadeusz Wojciechowski – dyrygent
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
(Katowice, NOSPR, Sala in. G. Fitelberga, 22.02.2009)
***
godz. 21.00
Bela Bartók –
IRapsodia na skrzypce i orkiestrę
II Rapsodia na skrzypce i orkiestrę
Johannes Brahms – III Symfonia F-dur op. 90
George Enescu –
Rapsodia rumuńska A-dur op. 11 nr 1
Rapsodia rumuńska D-dur op. 11 nr 2
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Lawrence Foster – dyrygent
Mihaela Costea – skrzypce,
(Katowice, NOSPR, 14.01.2016)
"Najkrótsza z symfonii Brahmsa, Trzecia (1883), wzbudziła zachwyt doskonałością i głębią natchnienia. Bliscy przyjaciele kompozytora, chcąc przedstawić swój entuzjazm, uciekali do obrazów poetyckich: natury, światła i cienia, pobożności ludowej, perły melancholijnej, heroicznej walki, ukojenia, pogodzenia się z losem. Symfonia, po dwóch wcześniejszych – jednej wzniosłej i drugiej pastoralnej – ma charakter iście stoicki. Zbudowana jest wokół dewizy Frei aber froh („wolny, ale zadowolony” – F/As/F), co jest trawestacją motta życiowego Josepha Joachima Frei aber einsam („wolny, ale samotny” – F/A/E). Z tym łączy się multum motywów biograficznych. Ale ta wielka muzyka i bez tych anegdot daje ulotne szczęście estetycznej kontemplacji.
George Enescu (1881-1941) oraz Béla Bartók (1881-1945) to w XX wieku najwięksi kompozytorzy swych narodów: rumuńskiego i węgierskiego. Obaj sięgali do rodzimego folkloru (Bartóka interesował także prawie cały obszar Bałkanów i Karpat). Folklor ów brzmiał wyzwalająco: jego żywiołowość była balsamem na rany fin de siècle’owego Weltschmerzu. A przy tym pomagał tworzyć nowe, modernistyczne style muzyczne. Wszystkie cztery rapsodie (Enescu z roku 1901, Bartóka – z 1928) dobitnie o tym świadczą."
Marcin Trzęsiok