Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

Jan Krenz - NOSPR

Jan KrenzDyrygent honorowy

Jan Krenz (1926–2020) – jeden z największych dyrygentów XX wieku, należący do tej niewielkiej grupy najwybitniejszych, którzy stworzyli podwaliny polskiego życia muzycznego po II wojnie światowej.
Należał do generacji muzyków, która rozpoczynając swą działalność po wojnie, dała fundamenty życiu muzycznemu w naszym kraju. Zadebiutował w 1946 r. w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W latach 1947–1949 zajmował stanowisko dyrygenta Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego, a w latach 1949–1951 – WOSPR (obecnie NOSPR), u boku Grzegorza Fitelberga, który widział w nim swojego następcę.
Lata 1953–1967 to intensywna działalność na czele WOSPR, obejmująca nagrania, koncerty, liczne prawykonania dzieł polskich kompozytorów, regularny udział w festiwalach Warszawska Jesień oraz wyjazdy zagraniczne, które uczyniły tę orkiestrę zespołem znanym i cenionym na świecie. W 1963 r. odbyło się triumfalne i najdłuższe w dziejach polskich orkiestr tournée WOSPR (55 koncertów) przez ówczesny Związek Radziecki, Mongolię, Chiny, Japonię, aż po Australię i Nową Zelandię. W latach 60. Jan Krenz pełnił funkcję I dyrygenta Orkiestry Danmarks Radio w Kopenhadze, co było wynikiem sukcesów odniesionych w Skandynawii.
Lata 1968–1973 to współpraca z Teatrem Wielkim w Warszawie i premiery, które zapisały się w historii polskiej opery (m.in. Otello G. Verdiego, Elektra R. Straussa i Borys Godunow M. Musorgskiego). W tym czasie artysta odwiedził Japonię – w Tokio zawiązała się jego współpraca z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra. Prowadził wielokrotnie – jako dyrygent gościnny – orkiestry tej miary, co Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Orkiestra Filharmonii w Petersburgu, Royal Concertgebouw Orchestra, czołowe orkiestry londyńskie oraz Detroit Symphony Orchestra. W 1979 r. podpisał trzyletni kontrakt jako Generalmusikdirektor w Bonn. Powiększył Orchester der Beethovenhalle do 122 muzyków i wystawił m.in. trzyaktową wersję Lulu A. Berga i Straszny dwór S. Moniuszki z wybitnymi polskimi artystami.
Jako kompozytor zadebiutował w czasie okupacji Kwartetem smyczkowym podczas prywatnego koncertu konspiracyjnego. Uprawiał twórczość kameralną, wokalną i symfoniczną. W latach 80. – po 15-letniej przerwie – znów powrócił do komponowania (Missa breve, Musica da camera, Epitaphion, II Symfonia, Sinfonietta per fiati, III Symfonia). Jest również autorem muzyki teatralnej i filmowej (m.in. ścieżki dźwiękowe do filmu Kanał A. Wajdy i Eroica A. Munka). Dwukrotnie otrzymał Nagrodę Państwową, wysokie odznaczenia i nagrodę krytyki za nagrania płytowe.
Jako dyrygent gościnny stale powracał do Katowic, często dyrygując wykonaniami własnych utworów. W 1996 r. otrzymał tytuł Honorowego Dyrygenta NOSPR. Po raz ostatni stanął na czele NOSPR w czerwcu 2011 r.

Zobacz także

Lawrence Foster

Lawrence Foster

Dyrektor Artystyczny, I Dyrygent

Domingo Hindoyan

Domingo Hindoyan

I Dyrygent Gościnny

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading