Aktualność - NOSPR
27.05.2020 - Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce - Kaja Danczowska, Mahler i Liszt
We współpracy z Dwójką – Programem 2 Polskiego Radia uruchamiamy akcję Dwójka w NOSPR, NOSPR w Dwójce. Od 19 marca codziennie o godz. 12.00 i 21.00 będzie można na stronie internetowej dwojka.polskieradio.pl posłuchać najlepszych zarejestrowanych koncertów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
W dzisiejsze południe zapraszamy na muzyczne spotkanie z jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek – Kają Danczowską! Od 10. roku życia występującą jako solistka na obu półkulach. Wszechstronną artystką – wykonującą utwory wszystkich epok, w której grze krytycy podkreślają precyzję techniczną, doskonałą intonację i emocjonalne zaangażowanie w interpretację dzieła muzycznego.
Wieczór natomiast spędzimy z wielkimi przedstawicielami neoromantyzmu i romantyzmu – Mahlerem i Lisztem! Zabrzmią więc Pieśni ze zbioru „Des Knaben Wunderhorn” („Cudowny róg chłopca”) i Symfonia faustowska, której treścią literacką a zarazem źródłem inspiracji jest jedno z największych arcydzieł literatury światowej!
Posłuchaj:
godz. 12.00 (opis programu dostępny na dole strony)*
Mikołaj Górecki – Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Albert Roussel – Suita F-dur op. 33 na orkiestrę
Francis Poulenc – Les biches - suita z baletu
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Bassem Akiki – dyrygent
Kaja Danczowska – skrzypce
(Katowice, NOSPR, 19.02.2017)
***
godz. 21.00
Gustav Mahler – Pieśni ze zbioru „Des Knaben Wunderhorn”
Franciszek Liszt – Symfonia faustowska
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Hubert Soudant – dyrygent
Christiane Oelze – sopran
Aleksander Kunach – tenor
Chór Filharmonii Krakowskiej
(XV Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Warszawa, Filharmonia Narodowa, 21.04.2011)
* Opis repertuaru transmisji z godziny 12.00:
"Antoni Szałowski (1907-1973), po odbyciu studiów w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, kształcił się dalej w Paryżu, w klasie legendarnej Nadii Boulanger, jako jeden z jej licznych polskich uczniów. Neoklasyczna Uwertura (1937) wieńczy edukację paryską Szałowskiego. Wykonywano ją na estradach całego świata, otrzymał za nią złoty medal na wystawie światowej w Paryżu, zaś sama Boulanger, nadzwyczaj krytyczna, uznała partyturę za arcydzieło. W czasie wojny Szałowski wyjechał ponownie do Francji, gdzie, jak się okazało, spędzić miał resztę życia. A jego muzyka tylko z rzadka gościła na polskich estradach.
Ballet Les biches (1924) napisany został dla Baletów Rosyjskich. Tytuł (dosł. ‘łanie’) nawiązuje do obrazu Antoine’a Watteau, który przedstawia Ludwika XV flirtującego w parku z kobietami. Mianem biches określa się bowiem w języku francuskim „kokietkę”, „kociaka”. Rzecz dzieje się w paryskim salonie lat 1920-tych: na przyjęciu, pod płaszczykiem dobrych manier, toczą się erotyczne gry. Francis Poulenc (1899-1963) parodiuje muzykę XVIII i XIX wieku, łącząc ją z elementami jazzu. Efektem jest niecodzienny melanż ironii i melancholii.
Spośród dzieł Mikołaja Góreckiego (ur. 1970) bodaj najczęściej grywane jest Concerto-Notturno (2000). To kameralny koncert skrzypcowy, w którym dwie części o charakterze romantycznej romancy okalają energiczne ogniwo środkowe.
Alberta Roussela (1869-1937) porównywano czasem z Brahmsem, ze względu na jakość rzemiosła, zdolność udźwignięcia wielkiej formy symfonicznej, obywanie się bez programów literackich. Suita F-dur op. 33 (1926) odsłania inną twarz kompozytora: nawiązuje do konwencji barokowych (trzy części: Prélude, Sarabande, Gigue), traktując je z lekkością właściwą epoce, której ton wiodący narzucił Strawiński oraz „Grupa Sześciu” (do której należał też Poulenc)."
Marcin Trzęsiok